, , ,

Yalanlar ve Aynalar / Illusions and Mirrors

Avusturya Austria, 2’, Renkli Colour, 35mm, 2013

Sanatçı / Artist: Shirin Neshat

Dünya Hakları / World Sales: Sanatçıya ait Courtesy of Artist

Sinema, bizlere yalanlar ve aynalar ile ilgili bir çok hikaye anlatmıştır. İlk bakışta, Yalanlar ve Aynalar’ın açılış bölümündeki sahile vurup köpüren dalgalar da tamamen hayal ürünü olabilir. Bu terkedilmiş kumsalda, kıyıya vuran köpüklü dalgalar kulağa ne kadar doğal geliyorsa, bu manzaranın çarpıtılmış görüntüleri de bir o kadar gerçek dışı. Karanlık bir şekil kum tepelerinin bulanık görüntüsü arasından belirirken, karşımıza bir anda çıkan, yüzü ve açık bırakılmış uzun saçları rahatlıkla fark edilebilen, siyah elbiseli ağlamaklı genç bir kadın olablir.

Cinema has truly told us many stories about illusions and mirrors. At first sight, the waves in the opening sequence of Illusions & Mirrors, breaking on the shore in white spumes of froth, might also be pure imagination. For as natural as the surf may sound on this deserted beach, as unreal the distorted images of this scenery seem to be. It might be the misty-eyed young woman in a black dress that all of a sudden appears in front of us, whose face and loose long hair are clearly perceived while a dark figure emerges from the blurred image of the dunes. 

Shirin Neshat

Shirin Neshat 26 Mart 1957 doğumlu, New York’ta yaşayan, film, video ve fotoğraf eserleriyle bilinen, İranlı bir görsel sanatçıdır. Eserleri İslam ve Batı arasındaki tezatlar, erkeksilik, toplum hayatı ve özel hayat, eskilik ve modernlik ve bu konuların arasındaki köprüler üzerine odaklanmaktadır. Eserleri, 1999 yılındaki 47. Venedik Biyenali’nde Uluslararası Ödül’den, 2009 yılında 66. Venedik Film Festivali’nde En İyi Yönetmen seçilerek Gümüş Aslan ödülünü almıştır.

Shirin Neshat born March 26, 1957) is an Iranian visual artist who lives in New York City, known primarily for her work in film, video and photography. Her artwork centers on the contrasts between Islam and the West, femininity and masculinity, public life and private life, antiquity and modernity, and bridging the spaces between these subjects.[3] Neshat has been recognized countless times for her work, from winning the International Award of the XLVIII Venice Biennale in 1999, to winning the Silver Lion for best director at the 66th Venice Film Festival in 2009.

 

FRAGMAN :

GERİ DÖN / RETURN BACK